Begonnen als een vrachtschip dat suiker vervoerde uit West-Indië en cacao en koffie uit Brazilië en Frans-Guyana naar Nantes in Frankrijk, is het grote schip Belem nu meer dan 120 jaar oud.
Haar geschiedenis kent veel hoogtepunten. In 1914 werd ze gekocht om een privéjacht te worden voor Hugh Grosvenor, 2de hertog van Westminster (die haar Fantôme II noemde) en in 1922 werd ze gekocht door de bierbaron Sir Arthur Ernest Guinness, die op dat moment Commodore was van de Royal St. George Yacht Club in Kingstown, Ierland. Minder dan een jaar na zijn aankoop nam Sir Author Belem met zijn drie dochters mee op een wereldreis over zeven zeeën.
In 1951 werd ze verkocht aan de Veneziaanse graaf Vittorio Cini die haar omgedoopt tot Giorgio Cini (naar zijn overleden zoon). Onder de eigendom van Vittorio werd Giorgio Cini omgebouwd tot een barkentijn en tot 1965 gebruikt voor zeiltraining, waarna werd besloten dat ze vanwege haar leeftijd niet meer geschikt was voor gebruik.
Zeven jaar later begon de Italiaanse Caribinieri het schip om te bouwen tot een barkentuig, maar het zou eigendom worden van de scheepswerf als ze het zich niet langer konden veroorloven om door te gaan. Ze werd uiteindelijk opnieuw opgetuigd tot een bark in 1976 en na een volledige restauratie in haar oorspronkelijke staat werd ze later in januari 1979 teruggebracht naar haar thuishaven Nantes als Belem.
Sindsdien heeft Belem Sail Training-mogelijkheden geboden aan meer dan 50.000 mensen terwijl ze optrad als ambassadeur voor haar land en een zeilmuseum dat meer dan 40.000 bezoekers per jaar trekt in verschillende havens in haar thuisland en de wereld. In 1984 werd Belem officieel geregistreerd als historisch monument in Frankrijk.
Bezoek hun officiële website voor meer informatie. Voor regelmatige updates kun je ze volgen op Facebook, Instagram, Twitter of YouTube.